Gribu izveidot interneta veikalu – kādu variantu izvēlēties?

Esi izdomājis sākt tirgot preces internetā?

Pirmā doma ir sava interneta veikala izveide. Taču vai tas ir vajadzīgs?

Var iet divus dažādus ceļus, bet, protams, viens virziens neizslēdz otru.

Protams, kā jau interneta veikalam – abos gadījumos jārēķinās ar jautājumu risināšanu saistībā ar preču piegādi un to atgriešanu, ja pircējam tā neiepatikās.

Kā arī der atcerēties, ka pircējs sagaida pēc iespējas ātrāku nopirktās preces piegādi.

Marketplace (virtuālie iepirkšanās centri)

Pirmais – izmantot marketplace pakalpojumus. Latviski marketplace varētu nosaukt par virtuālu iepirkšanās centru. Pasaulē populārākie ir Amazon, Ebay. Latvijā savus marketplace pakalpojumus piedāvā lielākais interneta veikals 220.

Marketplace izmantošanas plusi:

  • Nav vajadzības nodarboties ar potenciālo pircēju plūsmas piesaisti. Tirdzniecības centrā to ir tūkstošiem. To, protams, var darīt – piemēram, veidojot sava veikala kontu sociālajos tīklos un aģitējot iegādāties klātienē vai izmantojot interneta veikalā;
  • Atkrīt visi ar tehnoloģijām saistīti jautājumi: drošība, maksājumu apstrāde, atbalsta dienests utt.
  • Uzticība marketpleisam ir lielāka nekā kādam mazpazīstamam interneta veikalam, un ja vienāda prece būs pieejama gan marketpleisā, gan atsevišķā interneta veikalā – vairumā gadījumu pircējs dos priekšroku marketpleisam.
  • Neviens neaizliedz tirgot savas preces vairākos marketpleisos.
  • Tāds interneta lielveikals kā Amazon par papildus samaksu nodrošina noliktavas un pasūtījumu apstrādes pakalpojumus. Sapakojam un atbilstoši Amazon standartiem noformējam savu preci – un aizsūtām uz Amazon noliktavu. Pārējo izdarīs Amazon. Veikala īpašniekam atliek tikai parūpēties par pareizu preces noformējumu Amazon skatlogā, sekot un papildināt noliktavas krājumus, un skaitīt naudiņu.

Marketplace izmantošanas mīnusi:

  • Tas ir tirgus, jādomā, kā pircējs atradīs konkrētu preci (teksta optimizācija), jāseko līdzi konkurentiem un to cenu politikai.
  • Iespēja noformēt lapu izskatu firmas stilā ir ierobežotas.
  • Ir jāievēro tie noteikumi, kurus noteicis konkrētais marketpleiss. Ja tie netiks ievēroti, tad tiks liegta tirgošanās iespēja.
  • Šis risinājums ir derīgāks sērijveida precēm ar lielu potenciālo pircēju auditoriju. Savukārt, ja tirgojamās lietas nav paredzētas plašam patērētāju lokam – piemēram, pašdarināti skaistuma vai dizaina priekšmeti, luksa preces – šeit būtu vietā atsevišķs interneta veikals. Protams, ir arī izņēmumi, Ebay vietnē tiek tirgotas gan plaša patēriņa preces, gan arī unikāli un luksa priekšmeti.
  • Katrs marketpleiss grib, lai pārdevējs dalītos ar kādu procentu no saviem ieņēmumiem, piemēram, 10% no pārdotās mantas cenas. Papildus varētu būt abonēšanas maksa vai preces skatloga abonēšanas maksa.
  • Var būt ierobežota statistikas informācija par pircēju apmeklējumiem.

Interneta veikals

Personīgā interneta veikala izveides plusi:

  • Pilna rīcības brīvība – veikala īpašnieks var pats noteikt, kā izskatīsies veikals (savs stils), kāds būs kategoriju dalījums, ko veikala apmeklētājs redzēs pirmajā lapā.
  • Lai gan marketpleisā tāda iespēja pastāv, tomēr savā interneta veikalā ir daudz ērtāk veidot dažnedažādas integrācijas – ar noliktavas uzskaites sistēmām, sociālajiem tīkliem, atbalsta dienestu.
  • Iespēja veidot savam veikalam lojālu pircēju auditoriju. Tas ir sarežģīti, taču vēlāk tas var atmaksāties. Veikalā nonākušais pircējs redzēs tikai un vienīgi veikala īpašnieka piedāvājumu.
  • Manā skatījumā Interneta veikals būtu veidojams katram ražotājam – kur ražotājs nodrošina papildus neatkarīgu noieta kanālu uzņēmuma produkcijai, vai arī, ja piedāvātā produkcija ir specifiska – nav orientēta uz plašu cilvēku loku (piemēram, radiodetaļu veikals).

Personīgā interneta veikala izveides mīnusi:

  • Apmeklētāju uzticība mazpazīstamam interneta veikalam. Ja ir jāizvēlas kāda no populārām precēm, tad pircējs vairākkārt padomās, vai riskēt ar saviem kartes datiem iegādājoties preci mazpazīstamā veikalā. Vai arī būt drošam un pirkt marketpleisā.
  • Pastāvīgi ir jārūpējas par veikala tehnisko daļu. Atjauninājumi, drošība, uzlabojumi – par noteiktu mēneša maksu to var uzticēt arī kādai ārpakalpojuma uzņēmumam, vai izmantot gatavus veikala izveides servisus (bet tad var nākties sastapties ar servisa ierobežojumiem).
  • Maksājumu servisi – pašam ir jāmeklē un jāslēdz līgumi ar maksājumu karšu apstrādes servisiem. Ja kādu laiku atpakaļ pieslēgt maksājumu karšu apstrādi izmaksāja vairākus desmitus eiro mēnesī, tad šobrīd maksājuma apstrādes izmaksas var sastādīt 1.4%+€0.25 bez jebkādas abonēšanas maksas.
  • Pastiprināti jārūpējas par pircēja pozitīvo pieredzi iepērkoties veikalā. Negatīvas pieredzes gadījumā klients var tikt zaudēts uz neatgriešanos. Marketpleisā tas nav tik izteikts.

Ceru, ka devu nelielu ieskatu abu veikalu variantu plusos un mīnusos. Ja ir jautājumi – rakstiet komentāros – atbildi uz visiem jautājumiem gan negarantēju. :)

Par Imants

Vienkārši sarežģīts cilvēks ar plašām interesēm. Skaties vairāk "Par" sadaļā.
Šis raksts ievietots Bla bla bla un piešķirtas birkas: , . Lapas pastāvīgā/atsauces saite.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.