Filtru burbulis: Ko Internets slēpj no Tevis?

The_Filter_BubbleUz šo grāmatu uzdūros pilnīgi nejauši. Saistīts tas bija ar rakstu par jauno FaceBook meklēšanas algoritmu – par tā priekšrocībām un tā otro pusi, ko mēs paši vēl aizvien neapzināmies.

Var teikt, ka informācijas personalizācijas ēra sākās ar 2008. gadu, kad Google ieviesa savu personalizēto meklētāju. Šobrīd ir neliela varbūtība, ka cilvēki ar dažādām interesēm – no saviem datoriem ievadot meklētājā vienus un tos pašus atslēgvārdus ieraudzīs vienas un tās pašas saites.

Jau iepriekš savos ierakstos es cilāju šos jautājumus: Turpinot tēmu par informācijas atstāšanu Internetā, Sēdi Internetā? Tevi novēro! Kā no tā izvairīties?

Šobrīdējā situācija veidojas tāda, ka pateicoties dažādu uzņēmumu piedāvātajiem bezmaksas servisiem mājas lapu īpašniekiem, uzņēmumi iegūst lielu daudzumu informācijas par gala lietotājiem. Pateicoties informācijai no apmeklētajām lapām uzņēmums uzzin par jebkura Interneta lietotāja interesēm, noskaņojumu, kā arī spēj paredzēt nākošos lietotāja soļus – līdz pat variantam, ka viņš uzzin par slimību pat pirms ārsta.

Pateicoties mobīlajām tehnoloģijām – ir iespēja izsekot katru/identificēt katru lietotāju.

Viens no lielākajiem spēlētājiem šajā tirgū ir FaceBook. Pateicoties Like, Share pogām viņš spēj identificēt lietotāju līdz pat tā vārdam un uzvārdam, viņš zin, kādus saitus apmeklē, kādas ir cilvēka intereses, kas ir tā draugi, utt.

Atgriežoties pie grāmatas.

Izanalizējot visu savākto informāciju, jebkurš serviss spēj sniegt atbilstošāku informāciju lapas apmeklētājam. Un ar katru apmeklējumu tiek papildināta tā servisa zināšanu bāze par lietotāju. Tas ir nepārtraukts process, un ar katru tādu aktivitāti informācijas personalizācija aizvien pastiprinās. Piemēram, ja cilvēks interesējas tikai par mākslu vai izklaidi, viņam nepārtraukti tiek pasniegta tikai šī informācija – cilvēks tiek ierauts filtru burbulī. Viņš vairs nezin, kas notiek citās dzīves sfērās – dzīvo savā aprobežotā pasaulē.

Rezultātā mēs nonākam pie tā, ka ar šādiem cilvēkiem ir viegli manipulēt – sākot ar politiskiem lēmumiem (vēlēšanas) un sadzīviskiem beidzot.

Ieteiktu izlasīt šo grāmatu – vienkāršā valodā tajā tiek pastāstīts, kādus informācijas apjomus mēs atstājam internetā, un kā tas var tikt izmantots pret informācijas atstājēju.

Grāmatu var iegādāties Amazonā.

Tiem kuriem slinkums lasīt gari – īsā versija krieviski. :)

Par Imants

Vienkārši sarežģīts cilvēks ar plašām interesēm. Skaties vairāk “Par” sadaļā.

Šis raksts ievietots Grāmatas un piešķirtas birkas: . Lapas pastāvīgā/atsauces saite.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *