Sems Voltons: Ražots Amerikā. Kā es radiju Walmart

WallMart logoWalmart ir 1962 gadā dibināts ģimenes uzņēmums, kura īpašumā ir ap 8500 liels mazumtirdzniecības veikalu tīkls. Uzņēmums ir viens no lielākajiem darba devējiem pasaulē – nodarbina ap 2 miljoni(!) darbinieku. Lai arī uzņēmuma akcijas var nopirkt jebkurš interesents, tomēr Walmart paliek ģimenes uzņēmums.

SamWalton-1936Sems Voltons (Sam Walton, 29.03.1918. – 05.04.1992.) ir šī uzņēmuma dibinātājs un vadītājs.

Kā pats raksta savā grāmatā – viņa visas dzīves lielākā aizraušanās bija mazumtirdzniecība.

Savu profesionālo darbību iesācis kā vienkārš darbinieks J.C.Penny veikalā, viņu aizrāva viss šis mazumtirdzniecības process. 1945. gadā, 27 gadu vecumā, viņš iegādājas Ben Franklin franšīzes zaudējumus nesošu universālveikalu. Diemžēl – panākot to, ka veikals kļūst labu peļņu nesošs, savas pieļautās kļūdas dēļ viņš veikalu ir spiests pārdot. Taču tas viņu neapstādina.

Sam Wolton Made In AmericaSema galvenais darbības princips – likt nelielu uzcenojumu, meklēt kvalitatīvas preces, bet par iespējams mazāku cenu. Orientācija uz klienta iespējām ietaupīt.

Viena no Sema īpatnībām ir – nepārtraukti pētīt konkurentus un aizgūt no tiem pašas interesantākās un progresīvākās lietas veikalu tirdzniecībā, to iekārtojumā utml.

Vēl interesanta nianse Walmart vēsturē – veikalu tīkls sāka veidoties nevis kādā lielpilsētā, bet gan nelielā provinciālā pilsētiņā ar ne vairāk kā 50 000 iedzīvotājiem. Kā arī visi jaunie veikali tika atvērti līdzīga lieluma pilsētās.

Ja runā par metodēm, kādas tika pielietotas Walmart vadībā, tad var teikt, ka dažas no tām ir progresīvas arī šodien. Kā piemēru var minēt veikala personāla ieinteresētību sava veikala un Walmart attīstībā – Walmart dalās ar peļņu/akcijām ar parastiem veikala darbiniekiem un pārējo apkalpojošo personālu. Iespēja būt veikala vadītājam arī par veikala/uzņēmuma līdzīpašnieku.

Walmart bija viens no pirmajiem uzņēmumiem, kas ieviesa datorizētu veikalu vadību, sāka izmantot štrihkodu, utml.

Ilgu laiku Walmart tika uzskatīts par uzņēmumu no laukiem, kas drīz-drīz aizies uz grunti. Taču realitāte izrādijās pilnīgi savādāka – uzņēmuma lielākiem konkurenti, tādi, kas Walmart sākumā bija jau diezgan lieli – laikam ejot – paši ir aizgājuši nebūtībā.

Ja salīdzina šodienas Latvijas piedāvājumu, tad man liekas, ka neviens no veikalu vadības nav lasījis šo grāmatu, jo augt šodienas veikaliem ir kur. Tāpēc pieļauju, ka atradīsies kāds Sems arī Latvijā, kas spēs izkonkurēt tagadējos tīklus.

Ja interesējies par iespējām sākt savu uzņēmējdarbību, attīstīt uzņēmumu, tad grāmata par lielākā veikalu tīkla radīšanu, ko sarakstījis pats uzņēmuma vadītājs būs noderīga. Lasās viegli un ir aizraujoša lasāmviela.

Diemžēl, tā izskatās, ka latviski šī grāmata nav atrodama. Grāmata nopērkama krievu “Сем Уолтон Сделано в Америке. Как я создал Wal-Mart” un angļu “Sam Walton: Made In America” valodās.

Pa tēmu: Supermārkets kā bagātības radītājs @tvnet.lv

Par Imants

Vienkārši sarežģīts cilvēks ar plašām interesēm. Skaties vairāk "Par" sadaļā.
Šis raksts ievietots Grāmatas un piešķirtas birkas: , . Lapas pastāvīgā/atsauces saite.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *