Kas izveidoja Auchan, Atac, Leroy Merlin? Mulje ģimenes noslēpumi

Tiem, kas kādreiz ir braukuši iepirkties uz Belostoku Polijā, kā viens no apmeklējuma punktiem varēja būt tādi lielveikali kā Auchan un Leroy Merlin. Tas ir liels veikalu tīkls, taču reti kurš zin, ka šie veikali nepieder kādam lielam starptautiskam holdingam. Īstenībā tas ir ģimenes uzņemums.

AuchanBet šai ģimenei pieder ne tikai augstāk nosauktie veikali, bet arī citi biznesi. Un biznesā ģimene ir jau vairāk nekā 100 gadu. Un Bertrana Gobena grāmatā Kas izveidoja Auchan, Atac, Leroy Merlin? Mulje ģimenes noslēpumi tiek mēģināts atrast un saprast, kas ļāva šai ģimenei nepazaudēt bagātību mantojuma dalīšanas karos, bet kļūt aizvien spēcīgākai un bagātākai.

Mulje ģimene – viens no retajiem ģimenes vienotības piemēriem. Viņiem pieder uzņēmumi, kuru gada apgrozijums ir lielāks par trīs Baltijas valstu budžetiem. Un ģimene, tie nav vienkārši 5-10 cilvēki. Šobrīd ģimenē un līdz ar to uzņēmumu līdzīpašniekos ir vairāk nekā 1000 cilvēku un visi no viņiem ir radinieki un saknes meklējamas. Ģimenei pieder neskaitāmi dažādi uzņēmumi, nekustamie īpašumi, banka. Par viņu finansiālo labklājību gādā personīgais konsultāciju uzņēmums. Var teikt – neliela valsts valstī.

Visa pamatā ir 1955. gadā noslēgtā vienošanās, kas paredz, ka jebkurš ģimenes loceklis ir vienādu daļu īpašnieks visos ģimenes uzņēmumos. Un šī vienošanās, ar nelieliem uzlabojumiem, ir izgājusi pusgadsimta pārbaudi, un ļāvusi ģimenei nepazaudēt uzņēmumus.

Mulje ģimene var lepoties ar to, ka no pašas bērnības katram ģimenes loceklim tiek ieaudzināta darba mīlestība, uzņēmība, atbildība pret saviem brāļiem un māsām, un radiniekiem. Jebkuram ģimenes loceklim ir iespēja darboties ģimenes uzņēmumā – un sāk viņi no pašām apakšām. Kā arī pieaugot – pēc 22 gadu sasniegšanas, viņiem ir tiesības uz daļu un balstiesībām uzņēmumā, taču, lai to iegūtu – ir jāpierāda, ka jaunietis ir nobriedis un atbilst Mulje ģimenes kritērijiem.

Tāpat, Mulje ģimene bija viena no pirmajām, kas atbalstīja principu, ka uzņēmuma darbinieki var kļūt par uzņēmuma līdzīpašniekiem. Un lielajos uzņēmumos 15% pieder darbiniekiem. Protams, ne tieši, bet pastarpināti. Bet tas ļauj darbiniekam justies kā līdzīpašniekam, akcionāram un gūt visus ar to saistītos labumus.

Šī grāmata varētu būt interesanta uzņēmējiem, kas plāno, ka viņu uzņēmums dzīvos ilgi, un nesīs labumu arī saviem bērniem un mazbērniem. Kā noorganizēt visu tā, lai mantinieki nesaplēstos dalot mantojumu, un, lai neviens nebūtu apbižots. Protams, bez juridiskām niansēm, ir arī morālās – ja savus pēcnācējus nebūsi audzinājis pareizā morālā nostājā, tad jebkurš mēģinājums būs vērsts uz neveiksmi.

Protams, nokopēt 1:1 modeli nesanāk, un iespējams, ka mēģinājums ko līdzīgu izveidot var būt vērsts uz neveiksmi. Lūk ko saka ģimenes pārstāvis Tjerri Muljē: “Es domaju, ka teorētiski, tieši teorētiski, mūsu modeli izveidot neiespējami. Ir nepieciešama liela taisnības sajūta, lai tā varētu darboties. Nav viegli dalīties pat ar saviem brāļiem un māsam, bet vēl sarežģītāk sadalīt ar viņiem visu. Un es vēl gribētu uzsvērt, ka lēmums par “visi visur” bija ne vecāku pieņemts, bet gan to pieņēma paši bērni. Un, iespējams, tieši tāpēc tas strādā: lēmums netika uzspiests, viņi veica izvēli paši.”

Līdzīgi, kā grāmatā par Wallmart tapšanu arī šeit tiek apskatīti dažādu uzņēmumu tapšanas nianses un vēsture, kā arī mācības, kas gūtas to veidojot.

Ja ir vēlme iepazīties ar Mulje ģimenes pieredzes pētijumu, tad to var izdarīt krieviski un franciski.

Ja esi lasījis – labprāt uzklausīšu Tavas domas komentāros.

 

Par Imants

Vienkārši sarežģīts cilvēks ar plašām interesēm. Skaties vairāk "Par" sadaļā.
Šis raksts ievietots Grāmatas un piešķirtas birkas: , , , . Lapas pastāvīgā/atsauces saite.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *